Концерт Трија „Анима” Песма и љубав за јубилеј посвећен делу академика Дејана Деспића
Концерт Трија „Анима”
Песма и љубав за јубилеј
посвећен делу академика Дејана Деспића
Организатори: Огранак САНУ у Нишу, Музичка школа Ниш.
Уторак, 26. новембaр 2024. године, 19 сати.
Сала Музичке школе Ниш, Ниш, Првомајска бр. 6.
У уторак, 26. новембра 2024. године, у Музичкој школи Ниш одржан је Концерт Трија „Анима” ПЕСМА И ЉУБАВ ЗА ЈУБИЛЕЈ – посвећен делу академика Дејана Деспића (1930–2024). Организатори концерта били су Српска академија наука и уметности – Огранак САНУ у Нишу и Музичка школа Ниш, а концерт је организован у оквиру концертне турнеје Трија „Анима”, коју подржава СОКОЈ, из Фонда за културна давања: Зрењанин (18. новембар 2024), Београд (19. новембар 2024), Алексинац (25. новембар 2024), Ниш (26. новембар 2024). Kонцерти су посвећени стваралаштву академика Дејана Деспића, и њима се обележавају две деценије уметничког рада Трија „Анима”. Чланице Трија су биле и модераторке програма, тако да су ови концерти имали и едукативни карактер.
Трио „Анима”, који чине Александра Ристић – сопран, Ана Величковић Игић – флаута, и Ингрид Јанковић – клавир, основан је 2003. године и својом континуираном активношћу, реализованом кроз велики број целовечерњих концерата на готово свим значајним сценама у земљи, као и на бројним сценама и фестивалима камерне музике у иностранству, једнако истрајава на путу неговања висококвалитетне уметничке музике.
На репертоару Трија „Анима” налазе се дела домаће и светске литературе, али његов посебан допринос огледа се у чињеници да на специфичан начин ‒ у споју гласа, флауте и клавира ‒ представља и музику савремених српских композитора, како у Србији тако и широм Европе, чиме афирмише не само Универзитет у Нишу и Факултет уметности у Нишу, већ и град Ниш.
Kонцертна активност овог састава забележена је у многобројним критикама и приказима у дневним листовима (Политика, Дневник, Народне новине). Поред тога, овај састав остварио је и трајне снимке за РТС, Радио Београд 202, Радио Нови Сад и Радио Ниш, а његов рад бележи и одличне оцене еминентних музичких критичара. У циљу очувања и промовисања новије српске музике, Трио „Анима” објавио је аудио компакт-диск под називом Медаљони плус, у издању Факултета уметности у Нишу, са музиком нашег познатог композитора Kонстантина Бабића.
За петнаест година успешног рада, 2018. године, Трију „Анима” додељена је Плакета, као високо признање Факултета уметности у Нишу, за континуирану афирмацију Факултета уметности, Универзитета и града Ниша.
Још један сегмент у коме су чланице Трија „Анима” несебично биле ангажоване јесте хуманитарни рад кроз бројне пројекте и концерте, као и учешће у пројектима Факултета уметности, међу којима је и промоција монографије о Kонстантину Бабићу и Паји Јовановићу, што је широј јавности представљено у Kултурном дневнику РТС-а.
Поред активности у оквиру састава, чланице Трија остварују изузетне успехе у педагошком раду на Факултету уметности у Нишу, о чему сведоче бројне награде њихових студената на такмичењима домаћег и интернационалног значаја.
Октобра 2023. године овај ансамбл обележавао је важан јубилеј − двадесет година уметничког рада. Kонцерт под називом Светске премијере – 20 година магије одржан је у Светосавском дому при Саборној цркви у Нишу, и том приликом су премијерно изведене композиције реномираних домаћих аутора али и композитора из Шпаније, Италије и Босне и Херцеговине који су своја дела посветили овом трију.
Дејан Деспић (Београд, 11. мај 1930 – Београд, 16. новембар 2024), један од наших најзначајнијих композитора 20. и 21. века, академик, студирао је композицију у класи Марка Тајчевића, а дириговање у класи Михаила Вукдраговића на Музичкој академији у Београду. Дипломирао је на оба одсека 1955. године. Педагошку каријеру започео је у Музичкој школи „Мокрањац”, а од 1965. предавао је на Катедри за теорију Музичке академије (данас: Факултет музичке уметности) у Београду. У звање редовног професора изабран је 1979. године.
За дописног члана САНУ изабран је 1985, а за редовног 1994. године. У оквиру Академије обављао је дужност заменика секретара Одељења ликовне и музичке уметности (1986–1995) и секретара Одељења ликовне и музичке уметности (1999–2011). Са великом посвећеношћу, од 2000. до 2011. године, успешно је руководио концертном делатношћу Галерије САНУ. Био је члан Удружења композитора Србије.
Aутор je једног од најплодоноснијих опуса у историји српске музике, са преко две стотине дела многобројних жанрова и врста ─ као што су симфонијске и вокалноинструменталне композиције, концертантна, камерна и клавирска музика, соло песме, хорске композиције, музика за децу и др. Међу његовим најпознатијим делима издвајају се: Симфонија у де-молу, Дубровачки дивертименто за симфонијски оркестар, Концерт за Наташу, за клавир и оркестар, Ноктурно, оп. 5, Хумористичне етиде, Вињете, Музички речник и Дубровачки канцонијер, циклус за женски глас и чембало/клавир. Одличан пријем доживели су поема за камерни оркестар На крају пута и његов оперски првенац – комична опера Поп Ћира и поп Спира, која је изведена 2018. у Српском народном позоришту у Новом Саду.
У домену теорије музике дао је немерљив допринос својим оригиналним научним студијама о теорији тоналитета и универзитетским и средњошколским уџбеницима за хармонију и хармонску анализу, науку о музичким инструментима, тонски слог, теорију музике и основе науке о музици.
За свој рад примио је бројна признања и награде, међу којима се издвајају: Орден рада са црвеном заставом (1987), Вукова награда (2000), Мокрањчева награда (2005) и Изванредни Златни беочуг Културно-просветне заједнице Београда (2014).
Својим богатим стваралачким опусом, теоријским радовима и педагошком делатношћу оставио је неизбрисив траг у историји српске музике.
Концерт је започео минутом ћутања у знак одавања поште недавно преминулом академику Дејану Деспићу, а потом је изведен програм сачињен од његових композиција:
- Kоштанина песма, оп. 128, поема бр. 2 за флауту и клавир
- Ђулићи, Увеоци, оп. 118, бр. 1 и 2 за сопран и клавир
- Етно соната, оп. 143, за флауту и клавир
- Пролећне песме, оп. 167, за сопран, флауту и клавир
Трио је, „на бис”, извео и композицију Валентине Дутине, која је магистрирала у класи академика Деспића, Роса паде на ливаде.
Чланице Трија су, током концерта, у сажетој форми давале податке о композитору, академику Деспићу, посебно о његовим циклусима за глас и пратеће инструменте, као и о појединим композицијама из програма.